دانشکده پیراپزشکی ارومیه

(دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی)
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

هدف و رسالت پراتیک

یکی از ویژگی‌های آموزش علوم پزشکی لزوم آموزش تعداد زیادی از مهارت‌های عملی و ارتباطی در کنار حیطه‌های دانشی و نظری می‌باشد، این خصوصیت آموزش پزشکی باعث شده تا از دیرباز دانشجویان علوم پزشکی پا به‌ پای استادان خود در آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بر بالین بیمار به مشاهده و تمرین مهارت‌های عملی، تجربه مهارت‌های ارتباطی با همکاران و بیماران، و کسب نگرش‌های لازم بپردازند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که دانشجویان در برخوردهای اولیه خود با بیماران اضطراب دارندو این اضطراب اغلب مربوط به انجام مهارتهای عملی است.اگر دانشجو تمرین کافی نداشته باشد ترس از شکست و اشتباه کردن مانع عملکرد درست وی می‌شود. با روش صحیح‌آموزش مهارت‌ها می‌توان بهره‌وری آموزشی را افزایش داد.

مرکز مهارت‌های بالینی محیطی برای آموزش مهارت‌های بالینی به صورت عملی است که با فراهم آوردن وسایل آموزشی، مدلها و وسایل سمعی، بصری و رایانه‌آی فرصتی ایجاد می‌کند تا دانشجویان در محیطی آرام، کنترل و هدایت شده مهارت‌های تکنیکی و ارتباطی را قبل از ورود به عرصه‌ی بالینی فراگیرند. هم‌چنین با انجام پژوهش به دنبال طراحی و ارزیابی استراتژی‌های جدید آموزش و ارزش‌یابی هستیم تا با کمک آن‌ها فراگیری مستقل را ترویج دهیم و راه‌های جدیدی در آموزش بگشائیم.

هدف اصلی مرکز آموزش مهارت‌های بالینی فراهم آوردن فضایی شبیه به محیط بالینی است که با مدل‌های شبیه‌سازی شده و سناریوهای بالینی موجود در مرکز به پرورش مهارت‌های بالینی بپردازد. این وسایل آموزشی و مدل‌ها و محتوای آموزشی، محیطی فراهم می‌آورند تا دانشجو برای انجام وظایف آتی خود در محیط‌های واقعی، پیچیده و پر از اضطراب آماده شود.

تنظیمات قالب